Raadslid Johan Nijmeijer gaat mee met de strooiploeg!

 

Met grote regelmaat zie je via de sociale media de mededeling:

“Ook vannacht zijn …onze strooiploegen weer uitgerukt voor gladheidsbestrijding”. Deze meldingen komen tussen 01 november en 31 maart langs. Dan staan er 24 uur per dag en 7 dagen in de week mensen klaar om al onze hoofdwegen die binnen de strooiroute vallen te voorzien van zout. Ook maken ze deze sneeuwvrij ( indien nodig ). De strooiroute in onze gemeente is in totaal 300 kilometer.
Er werken tijdens de winterperiode ongeveer 40 personen in ploegen.
Als raadslid ( Gemeentebelangen Borger-Odoorn) heb ik o.a. Wegen en verkeer in mijn portefeuille.
Ik ben daarom zeer geïnteresseerd in wat er zich op onze wegen afspeelt, ook bij gladheid.
Afgelopen vrijdag 20 januari 2018 ben ik mee geweest op een route.
Mijn ervaringen wil ik graag met u delen:

Om 22.00 uur gaat bij mij de telefoon. Henk Warring belt; “Johan zou je mee willen met het strooien?”
Henk haalt mij op. Onderweg bevraag ik hem al over diverse zaken. Hoe en waarom nu strooien? Het is immers 1 graad boven nul.
Henk legt uit dat de gemeente wordt gewaarschuwd voor gladheid door de Provincie. Deze heeft op haar beurt op diverse punten een weerstation staan en voelers in het wegdek. Deze instrumenten maken een analyse. Als de cijfers kloppen gaat hij verder en krijgen wij als gemeente een oproep om te gaan strooien. ( Dit klopt ook nog, het vriest ineens om 24.00 uur )
Henk is 1 van de 4 hoofdcontroleurs voor gladheidsbestrijding. Aangekomen op de gemeentewerf belt Henk de leden van de strooiploeg. De mannen zijn in no time op de werf. De ploeg bestaat vannacht uit Johan Beishuizen, Evert Rossing, Rene Hulshof, Pascal Haandrikman, Jan de Vrieze, Henk Herder, Dion Oukes en Henk Warring.
Wij lopen de werf op. Alles wordt in gereedheid gebracht zodat de vrachtauto’s en tractors gevuld kunnen worden met zout. Er wordt preventief gestrooid. Dit gebeurt met nat strooien. Aan de voertuigen hangt een bak met pekelwater dit wordt vermengd met het strooizout.

Ieder pakt zijn voertuig en gaat voor de loods staan, de bakken worden volgegooid en de chauffeurs vertrekken. Ieder heeft zijn eigen route.
Om 23.00 uur stap ik bij Evert Rossing in de vrachtauto. Hij vertelt mij de route en hoe te strooien, de hoeveelheid zout, de breedte van het wegdek. Kortom, hij heeft alles goed in de vingers. Onderweg kreeg ik nog veel meer te horen. Hoe sociaal en met regelmaat hoe asociaal de medeweggebruikers kunnen zijn.
Tegen 1.45 uur zijn de mannen terug op de werf, nog even een bak koffie en napraten en om 2.00 uur gaan wij huiswaarts.

Onderweg sneeuwt het weer en op de telefoon komt opnieuw de melding
“provincie gaat strooien”. Ik word thuis afgezet en Henk gaat terug naar de werf om de volgende strooiploeg te bellen.
Heren bedankt dat ik eens mee mocht, respect voor jullie werk!
Mensen heb respect voor deze gladheidsbestrijders. Zij zijn er voor u en uw veiligheid.